Wie wat bewaart, heeft wat!

Dé erfgoedleerlijn van Haarlem

Archeologisch Museum Haarlem, Museum van de Geest | Dolhuys, Frans Hals Museum, Verwey Museum Haarlem, Molen De Adriaan, Historische Vereniging Haerlem, Noord-Hollands Archief en Teylers Museum.

Voor vragen kun je contact opnemen met Marjolein van Dries, coördinator van het Erfgoedloket, via mvddries@haarlem.nl.

Alle kinderen houden van verzamelen; sommigen gaan er zelfs hun hele leven mee door. En sommige instellingen bewaren dan weer verzamelingen van honderden jaren oud. Waarom begin je eigenlijk, en wat kies je om te verzamelen? Hoe zorg je dat het mooi blijft en wat doe je als je huis uitpuilt van de spullen? Allemaal vragen die in de verschillende instellingen langskomen. Binnen het thema ‘verzamelen’ heeft elke instelling een andere invalshoek gekozen om uit te diepen met de leerlingen. Bij het programma hoort ook een ‘digitale leskist’, met docentenhandleidingen, voorbereidende lessen voor het digibord, een spel en een verwerkingsles in de vorm van een tentoonstelling op school.

Boekt u als school de gehele erfgoedleerlijn, dan gaat elke groep op bezoek bij één van de deelnemende instellingen. Maar het is ook mogelijk om de programma’s van de instellingen los af te nemen, zonder dat ze zijn ingebed in de gehele leerlijn. De leerlijn is gebaseerd op het leerplankader van de SLO ‘Kunstzinnige Oriëntatie en Cultuur’, en Cultuur in de Spiegel.

Welke groep kan terecht bij welke instelling?

Groep 1 & 2: Frans Hals Museum en Teylers Museum.

Groep 3 & 4: Archeologisch Museum Haarlem en Historische Vereniging Haerlem (Hoofdwacht).

Groep 5 & 6*: Museum Haarlem en Molen De Adriaan.

Groep 7 & 8*: Noord-Hollands Archief en Museum van de Geest | Dolhuys

*Voor de groepen waar één erfgoedinstelling aan gekoppeld is, wordt in samenspraak een tweede erfgoedinstelling gekozen.

De kosten van dit programma zijn per groep €90 incl. btw (Teylers en Frans Hals €120,- per groep).

Reserveren is noodzakelijk.

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in Teylers Museum

Deze spannende ontdekkingstocht brengt kleuters uit groep 1 en 2 langs allerlei voorwerpen die in Teylers Museum worden bewaard. In twee groepen onder leiding van een rondleider gaan de kinderen met een tasje met kleine objecten en opdrachten het museum in. De ene keer maken ze een puzzel bij een poezenschilderij, de andere keer onderzoeken ze wat Pieter Teyler zelf bewaarde. Ook zien ze het monster van Fayum, lichtgevende stenen en een grote brommerige grottenbeer… Eigenlijk volgen ze het kleine ondeugende katje Bram uit Beer is los, die op avontuur gaat in de museumzalen. Ondeugend kietelt hij de brommerige Grottenbeer. Als dat maar goed afloopt…

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in het Frans Hals Museum

Kleuters uit groep 1 en 2 kijken wat er in het Frans Hals Museum allemaal bewaard wordt. En wat is dat eigenlijk, een kunstwerk? Help! Sjaak Suppoost heeft jullie nodig! Als bewaker van het Frans Hals Museum moet hij goed passen op het grootste én het kleinste schilderij. Maar waar zijn ze toch gebleven? Zet je speurneus op en help Sjaak de kunstwerken te vinden! Om goed te zoeken moet je heel goed kunnen kijken. Hoe doe je dat ook alweer? Via kunstkijkspelletjes speur je samen met Sjaak naar kleuren, vormen, smaken en materialen. Zo ontdek je samen alles dat te maken heeft met kunst in een museum!

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in het Archeologisch Museum Haarlem

Een programma voor de leerlingen van groep 3 en 4 waarin ze als archeoloog voor een dag in het museum aan de slag gaan. Dat betekent dus zelf opgraven, onderzoek naar de resten van vroeger, scherven puzzelen en bestuderen van echte voorwerpen van vroeger. Op speelse wijzen maken de leerlingen kennis met het thema archeologie en het beroep archeoloog. En krijgen ze een antwoord op wat vinden we in de bodem, hoe weten we hoe oud dit is en waarom bewaren wij de vondsten ook in het museum? De duur is ongeveer 1,5 uur. Per groepje van vijf leerlingen is één begeleider noodzakelijk.



Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in De Hoofdwacht op de Grote Markt

Dit is het alleroudste stenen huis van Haarlem. Het was het eerste stadhuis, later werd het gebruikt als gevangenis. En nog veel meer. Nieuwsgierig? Met puzzels, een speurtocht en verhalen komen kinderen uit groep 3 en 4 alles te weten over de geschiedenis van dit bijzondere gebouw en de stad Haarlem. En ….ook over de boef die er nog steeds gevangen zit! Per 15 kinderen is minimaal één begeleider noodzakelijk.

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in Verwey Museum Haarlem

Leerlingen uit groep 5 en 6 mogen even de directie van het museum spelen en beoordelen welke voorwerpen op de tafel wel of niet voor de toekomst bewaard moeten blijven, en waarom. Het programma bestaat uit drie delen die de kinderen roulerend afwerken. Naast de selectiecommissie wordt er ook een film over de geschiedenis van Haarlem bekeken en is er een speurtocht over de tentoonstelling. In het museum worden de leerlingen door de activiteitencommissie begeleid. De school zorgt zelf voor drie goed geïnstrueerde begeleiders per groep.

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in Molen De Adriaan

Samen met de leerlingen van groep 5 en 6 gaan we op ontdekking in Molen De Adriaan. Deze molen maalt graan tot meel door de windkracht. Hoe gaat dat in z’n werk en wat werd er allemaal vroeger nog meer gedaan met de windmolens?  Let op het is een avontuurlijk bezoek want we gaan via vijf steile trappen tot bijna helemaal bovenin de molen! En natuurlijk kijken we buiten rond op het grote balkon.

Om je voor te bereiden hebben we een les voor op school en een aantal filmpjes. Voor het molenbezoek hebben we een aantal interessante opdrachten. En heb je vragen, dan kan je die altijd aan de molenaar stellen!

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in het Noord-Hollands Archief

Leerlingen van groep 7 en 8 maken kennis met het Noord-Hollands Archief en gaan aan de slag met strafzaken uit onze rechtbankarchieven. Een deel van de groep begint in het depot: de kluis van ons archief. Hier leren ze meer over de geschiedenis van criminaliteit. Via originele archiefstukken maken ze kennis met stoute weeskinderen, moordenaars en een jonge brandstichter uit Haarlem. De rest van de klas probeert ondertussen in groepjes een echte moordzaak of inbraak van rond het jaar 1900 op te lossen. Dit doen ze met reproducties van archiefstukken. Halverwege wisselen de twee groepen om. Per schoolklas zijn minimaal twee begeleiders nodig.

Wie Wat Bewaart, Heeft Wat in Museum van de Geest | Dolhuys

Leerlingen van groep 7 en 8 ervaren tijdens ‘Jouw eigen gebruiksaanwijzing’ dat zij zelf onderdeel kunnen zijn van het erfgoed van een museum. We hebben allemaal een ‘geest’, maar wat betekent dat eigenlijk? In het museum gaat het over dingen die je kunt zien, maar ook juist over dingen die niet zichtbaar zijn. Hoe ‘bewaar’ je het erfgoed van de geest?

Tijdens een bezoek maken leerlingen een gebruiksaanwijzing over henzelf. Waar krijg jij een storing van? Wat zijn jouw dromen? En waar laad jij je batterij van op?